Klorider – en rustfri fjende

Klorider/chlorider er skidt for rustfrit stål og resulterer hurtigt i grubetæringer, også kaldet pitting. Den kemiske reaktion er galvanisk og angrebet i den rustfri overflade ses altid som spredte pletter.

Klorider dannes når vi har noget klorholdigt, enten som almindeligt saltvand med NaCl i større koncentrationer, som i f.eks saltlage eller hvor havvand kan koncentrere sig, typisk i form af dråber, der hænger på en underkant og tørrer ind. Det samme gør sig gældende i klorholdige svømmebade, hvor den fugtige klorluft kan kondensere på en kold overflade.
I koncentreret form, som saltsyre, angribes den rustfri overflade med det samme. Ved denne case er det et par flotte nye vandtanke, hvor lugerne skulle renses lidt med en “Bio reiniger” – umiddelbart harmløs, men etiketten afslører 10% saltsyre, medførende en studiecase i grubetæring.

De små pittings ses tydeligt, som små hvide prikker på billederne, hvor der er afrenset et halvt område. På nærbillederne er udvalgt grubetæringen lige ved overgangen til den groftslebne underkant på tanken og der er billeder fra før, under og efter behandlingen.

HOFOR Gevninge vandtanke

Et par vandtanke for FW Rørteknik og deres kunde HOFOR.
Rengøring-Bejsning-Spuling-Passivering-Spuling-Pripan vask-Spuling

SBO pumpebejds Crystal Endeavor

Pumpebejds af passagerdækkenes sanitetsrør og afløb, på færdigbygningen af krydstogtskibet Crystal Endeavor, for MV Werften.

Noget bedre pladsforhold denne gang, end i bunden af sidste skib. Her var det arbejdet i restauranter, diskoteker, køkkener og store luksuskabiner.

Skibet var det tredje for MV Werften, efter isbryderen i Wismar og kæmpe krydstogtskibet i Rostock. Denne gang var det helt ovre i Stralsund.

Opgaven blev udført af Stefan, Sönke og Hans marts 2021.

Krydstogtskibet er et af de mere luksuriøse og reklamerer med kun 200 gæster. Med egne miniubåde sejler det rundt i Antarktis
Se det her

SBO pumpebejds Global Dream

Pumpebejds af bunker-rørsystem i bunden af nybygget krydstogtskibet Global Dream, for MV Werften.

Altid spændende med indvendig bejds af rør på skibe, hvor der ikke rigtigt findes vandret.

Skibet var det andet for MV Werften, efter en isbryder i Wismar. Denne blev bygget På Rostock værftet i Warnemünde

Opgaven blev udført af Stefan, Sönke og Hans oktober 2019.

Det kæmpe store krydstogtskib havde arbejdstitlen “Global 1” og nåede ikke titlen som verdens største, men holder den angiveligt som verdens dyreste.
Se skibet her